ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سربرگ
۱۸-دي-۱۳۸۹, ۱۰:۲۹ عصر
ارسال: #1
سربرگ
این مقاله م هم بعد مقاله هنر و گرافیک نوشته شده ... و غیر این صفحه هنوز جایی منتشر نشده. ممنون اگه نظراتتونو پیوت بدین که هممون استفاده کنیم.

به خاطر سرعت پایین بعدا تصاویر رو میزارم (تو ویرایش)

سر برگ



برای نوشتن مطلب در این باره با کنار گذاشتن دانسته های ذهنی خود ، به جستجو (search) در اینترنت مشغول شدم. اما متاسفانه با مطلب زیادی مواجه نشدم. در واقع مطالب مرتبط با تاریخچه و چیستی سربرگ ( letterhead ) از اندازه انگشتان یک دست کمتر بود! پس به ناچار از یافته ها و تجربه های پیشین که نتیجه آموزش استادان بزرگوارم هستند برای نگارش این مطلب کمک میگیرم. نقص احتمالی را پوزش میطلبم.

در قسمت طراحی گرافیک (graphic design ) سر برگ یکی از گزینه های ست اداری یا دقیق تر اوراق ادری ست. پس اوراق اداری زیر مجموعه ای از ست اداری ست ، که شامل کارت ویزیت (Business card ) ، سر برگ در قطع مختلف( Letterhead ) ، یادداشت در ابعاد مختلف ( Memo forms )، پاکت ( Envelope ( میباشد . علاوه بر اوراق ، هدایای تبلیغاتی ( Advertising present ) که خود گستردگی دو بعدی و سه بعدی دارد ( کارت های تبریک و اشیاء اشانتیونی )، انواع تقویم ( روميزي ، ديواري ، جيبي ) و سر رسید و در بعضي مواقع بسته به نوع شركت، شامل ساك خريد ( shopping bag ( و بسته بندي محصولات توليدي ( packaging ) وطراحی وب ( web design) زیر مجموعه ست که میتوان در این قسمت دسته بندی کنیم.


برای بیان تاریخچه پیدایش سربرگ باید از تاریخچه گرافیک عبور کرد.
همانطور که میدانیم همه هنرها و مخصوصا گرافیک سرمنشا تاریخی دارند و به مرور زمان تکامل یافته و به هنر هایی که ما امروزه می بینیم مبدل شده اند.
تاریخچه پیدایش گرافیک به تصویر سازی های کشف شده در غارهای فرانسه و شمال اسپانیا در حدود 30 هزار سال پیش ، مربوط میشود. اشکال ساده شده حیواناتی چون گوزن و گاو و اسب و یا تصویر شکارچیانی که به سمت حیوانات حمله ور شده اند و رمزگونه حامل پيام كه در اينجا بیانگر پیروزی انسان بر شکارست میباشد ؛ یا ترسیم گله حیوانات که خبر از بودن ِحیوانات وحشی در آن منطقه را به نمایش میگذارد.

کاری که انسان های غار نشین آن زمان میکردند اطلاع رسانی با ترسیم شکل به ساده ترین روش و مطلع کردن دیگر همنوعان بوده است ؛ ضمن اینکه بررسی آثار آنان به ما نشان داده که از نظر زیبایی شناسی نیز به آن توجه میکرده اند. و اینها همه بیانگر این نکته است که در واقع انسان آن زمان هم ، در خور نیاز خود از علم و هنر گرافیک بهره میبرده است.

پیکره های انسانی در هنر بدوی سیاهپوستان افریقایی ،حکاکی روی صخره ها، آدمک ها و ماسک های سرخپوستان و اسکیموها و حتی انواع پیام های ارسال شده با دود ( که مسلما اثری از آن نمانده ولی همه ما به آن آگاهیم) همه و همه نیاز های انسان دوره بعد از غارنشيني بوده که از طریق گرافیک و هنرهای دیگر نیاز خود را برطرف کرده است.

در دوره بعد از هنر بدوی هنر مردمان بین النهرین را به پیکره ها ، مهرها و کتیبه ها میشناسیم. مردمان بين النهرين نيز براي بيان افكار خود از گرافيك استفاده ميكرده اند.

ممكن است در اينجا سوالي برايتان مطرح شود كه در تمام اين دوره ها، انسانها به وضوح مجسمه ساخته اند ، از حنجره و وسايلي مانند طبل هاي دست ساز خود موسيقي ايجاد كرده اند ، روي ديوارها نقاشي كشيده اند ولي چيزي به اسم گرافيك به وضوح ديگر هنرها ديده نميشود؟ پاسخ من به اين سوال اين است كه هنر ها به طور كامل از هم مجزا نيستند و در مرزي با هم در ارتباطند! در عصر حاضر ما در گرافيك از نقاشي ، تصوير سازي ، موسيقي ، خطاطي و ديگر هنرها براي بيان بهتر و كاملتر مفهوم در قالب گرافيك استفاده ميكنيم. و در واقع هر چند معتقدم هر يك از هنر ها داراي ‍‍‍‍ژرفاي خاص خود است که صد البته فقط توسط هنرمندانی که در آن هنر غوطه ور شوند حس خواهند شد؛ اما در اينجا اقرار ميكنم كه طراحان گرافيك از هنر هاي ديگر به مثابه ابزار هنر خويش مدد ميجويند.


شايد اينكه هم اكنون بسياري از طراحان نام آوازه مان بعد از ايده پردازي و انتخاب چگونگي اجراي آن ، اجراي كار خود را به كسان ديگر ميسپارند و يا از همكاران هنرمند خود در رشته هاي ديگر كمك ميگيرند مصداقي در جهت تاكيد و بهتر مفهوم شدن سخنم باشد. پس به صرف استفاده از نقاشي در پوستر نميتوان آنرا هنر نقاشي خواند. و گرافيك اگر بيان تيتر وار و قابل فهم موضوعات با استفاده از ديگر هنرها تعريف شود شُبهه ی سوال از بين خواهد رفت.

به هر حال در دوره بعدی ،با پيشرفت جوامع انساني می بینیم که هنر و گرافیک هم هرچند در حال پیشرفت است اما همچنان تحت تاثیر نیاز زمان، تمدن و حتي دین و نوع نگرش انسانها قرار میگیرد. این را از تصویر سازی های مقابر فراعنه به وضوح میتوان پی برد.
انسان این زمان دیگر نیاز به ترسیم حیوان و شکارچی بروی دیوار و یا ساختن ماسک برای ترساندن حیوانات ندارد. اندیشه انسان این دوره به دنیای پس از مرگ خیره گشته و تمام هنر را برای رفع این نیاز به کار گرفته است.
در یونان به اقتضای زمان، نياز و تفكر، به بيان طبیعت پرداخته اند. آثار بر اساس عاطفه و نظم عقلاني وطبيعت پردازي بنا شده اند. نام اكثر هنرمندان در آثار حك شده است. تكنيك هاي چاپ گرافيك نظير اسكرچ بورد در آثار سفال به چشم ميخورد. در روم بیشتر به بازسازي آثار يوناني پرداخته اند.

دوره بعد از تمدنهاي كهن باستاني، در گذر از دوران مسيحيت و بيزانس و رنسانس، دوران باروك ، پيدايش كلاسي سيزم، رمانتيك، امپرسيونيسم و پُست امپرسيونيسم، كوبيسم، آبستره، سورئاليزم و آپ آرت (Op Art ) در غرب، و همزمان دوران تائو،لائوسه ، کنفسیوس و بودا در شرق دور و گذر دوره اسلامي در ايران ( دوران مغول ، سلجوقي، تيموري، صفوي ، زند و قاجار) ، و جهان اسلام ( سوريه، عراق، مصر، اسپانيا، تركيه و هند )، به قرن حاضر ميرسيم.
هرچند كه در عصر هاي نام برده شده نيز ارتباطات قوي وجود داشته، و مسلما بعضي اطلاعات به صورت نوشتاري رد و بدل ميشده است، و يا شركت ها و كارخانه هايي وجود داشته كه طراحان گرافيكی ( البته نه با اين نام مشخص ) مانند لوترک براي آن ها آرم و پوستر طراحي ميكرده اند ؛ اما در قرن بيست و يكم كه آن را عصر ارتباطات ناميده ايم گرافيك به صورت واضح و روشن پيشرفت چشمگيري كرده است.


اين كه اولين سربرگ را چه كسي در كجا و براي كه طراحي كرده در موضوع بحث من نيست .چراکه همان طور که مشاهده کردیم مهم اقتضای زمان است .پس من به بررسی مختصر ورود گرافیک به ایران اکتفا میکنم و از تاریخچه عبور میکنم تا زودتر به زمان حال برسیم. نسل اول طراحان گرافيك در ايران را نقاشان تبليغاتي با تجربه به وجود آوردند. افرادي مثل آسيريان ، تالبرگ ، سيمونيان ، محمد بهرامي ، بيوك احمدي و... در بازار، درك گرافيكي پيدا كرده بودند . و به حق آثاری قابل توجه به جای گذاردند.


نسل دوم استاداني بودند كه در دانشگاههاي خارج تحصيلات گرافيكي خود را گذراندند و بانيان گرافيك مدرن مملكت ما شدند. استاداني مثل محمد جوادي پور كه از سال 1322 كار گرافيك را در بانك ملي شروع كرد.و يا هوشنگ كاظمي كه نقش به سزايي در پايه گذاري گرافيك معاصر در ايران داشت.( تحصيل در هلند و تاسيس دانشكده هنر هاي تزئيني سابق در ايران ). استاد بريراني كه پلي بين نسل اول و دوم بودند، استاد مميز، آيدين آغداشلو ، نورالدین زرين كلك ، فرشيد مشتعالي، كاتوزيان ، عباس كيارستمي و قباد شيوا.
نسل سوم استاداني مثل بيژن صيفوري ، عابديني ، مشكي ، صفوريان ،حقيقي و ...استاداني كه استادان استادان من بوده اند.

جاي تاسف دارد اكنون كه بيش از پنج نسل از گرافيك ايران ميگذرد در اين 60 سال ما هنوز منبعي براي تاريخ گرافيك ايران، و كتب پژوهشي در زمينه گرافيك نداريم. كتابي در اين چند سال اخير اگر چاپ شده باشد ؛ همه نمونه آثار است و بس ، بي هيچ توضيح به بهانه آن كه كار يك طراح گرافيك مشهورو یا کار دانشجویی است . بي هيچ تجزيه و تحليل ، بي هيج نقد و بررسي . و اين نوعي بي سوادي ست. با فريب دادن خودمان كه هر كه واقعا گرافيست باشد معني كار را ميفهمد نياز به تفسير و بررسي را در خود مخفي كرده ايم. شايد این بیشترین دلیل بی سوادی نسل کنونی گرافیک ما باشد. قدمي بر داريم كه صد البته در اين چند سال و مخصوصا امسال با برگذاري جشنواره پژوهشي گرافيك گام هايي نو برداشته ايم . باشد قدم هايي پي در پي و پويا براي گرافيك ايران بر داريم.

با گذري برآنچه گفته شد فهميديم گرافيك در تمام زمان ها، همسو با موقعيت زمان، نياز به ارتباط را بر آورده است. و نياز امروز جامعه ما با توجه به افزايش جمعيت و به طبع افزايش سازمان ها و شركت ها علاوه بر تبليغات شفاهي (از گفتگوي ساده در خيابان تا تيزرهاي تبليغاتي در رسانه هاي جمعي ) ، در مكتوب کردن و به نوعي بیشتر ماندگار شدن است. از بين اين همه شركت غذايي ، بانك ، و حتي شركتهاي تبليغاتي آن دسته كه بيشتر در خاطر بيننده بماند موفق تر خواهد بود و شانس انتخاب بيننده و مشتري را خواهد داشت.
در اين ميان اوراق اداري اين امكان را ميدهد كه تبليغات شركت در برگه مخصوص همان شركت جاي گرفته شود تا علاوه بر اشتباه گرفته نشدن با شركت هاي مشابه ، داراي ويژگي هاي خاص خود باشد، و با تبليغات خاص ، دلربا و تاثير گذارِخودش اين شانس را براي برنده شدن در بين رقبا امتحان نمايد.

سر برگ یا letterhead
سر برگ برگه ایست سفید ( نه از نظر رنگ بلکه خالی بودن آن مد نظر است ) حاوی آرم یا نشانه شرکت ، تلفن و آدرس ، و دراکثر مواقع سه نوشته ی شماره ، تاریخ و پیوست نیز در آن جای گرفته است. در صورت نیاز توضیحی کوتاه از نوع شرکت ، شماره ثبت شرکت و نوع مسئولیت شرکت( محدود یا نامحدود) کنار و یا زیر آرم نوشته میشود .
برای نوشتن هر گونه نامه ( اداری – تبلیغاتی و ... ) ، اطلاعیه ، دعوتنامه و... از سوی شرکت ، از کاغذ سربرگ استفاده میشود. بدین منظور که اولا با دیدن آرمِ شرکت بیننده سریعتر متوجه موضوع مطلب آن خواهد شد . ثانیا اطلاعات موجود در سربرگ ( آرم ، آدرس و تلفن ) دلیلی بر اعتبار بیشترشرکت و صحت موارد ذکر شده در نامه و یا اطلاعیه میشود ، و یا حد اقل راهی برای پیگیری و کسب اطلاع بیشتراز طریق تلفن درج شده و شماره ثبت شرکت که در کنار آرم نوشته شده است ، باز است . ثالثا قدرت و به اصطلاح کلاس شرکت ، مقداراحترام و توجه به مخاطب و نمونه ای کوچک از موفقیت در ایجاد ارتباط با مخاطب ، با نوع تبلیغات موجود در سربرگ و دیگر گزینه های اوراق اداری به نمایش گذارده میشود.
برای طراحی اوراق اداری ابتدا سربرگ یا کارت ویزیت طراحی میشود.سپس از آبجکت های استفاده شده درسربرگ برای طراحی باقی مانده گزینه ها ( پاکت و یادداشت و ...) استفاده میشود. این بدان جهت است که کلیه آثار نام برده شده از یک خانواده و دارای شباهت شدیدی باشند تا بین دیگر اوراق مشابه شناخته شوند و به صورت یک مجموعه در بیایند و از نظر بصری نیز دارای نظم باشند.

اصول طراحی سربرگ
در طراحی سربرگ از اصول تایپوگرافی و لی آوت استفاده میکنیم.( پس پیش نیاز طراحی اوراق اداری دانستن تایپوگرافی و لی آوت است).
در نوشته های موجود در سر برگ ( و یادداشت وکارت ویزیت ) میتوانیم با حروف و کلمات بازی کنیم. برای مثال رنگ ، سایز و نوع فونت حروف یک کلمه را مجزا از هم انتخاب کنیم و یا حرف اول یک کلمه را درشت تر و از لحاظ رنگ و نوع فونت متفاوت بگیریم. میتوانیم حروف را روی یکدیگر بیاندازیم و یا قسمتی از آن را که به خوانایی لطمه نمی زند حذف کنیم. میتوانیم به حروف دور خط (out line) اضافه کنیم . میتوانیم یک قسمت یا کل کلمه را در باکس (box ) قرار دهیم. میتوانیم در حد معقول به طوری که باعث نا خوانایی و نا زیبایی نشود حروف یک کلمه را بچرخانیم. ولی در کل کلمه نباید نازیبا ، نا خوانا و نا متعادل جلوه کند .

دقت داشته باشیم که ما این کار را برای ایجاد توجه و زیبا تر شدن ونه برای پر ایراد دیده شدن کار انجام میدهیم.

اندازهای مختلفی را برای سربرگ میتوان استفاده کرد که در ایران متعادل ترین آن قطع A4 و A5 است. بعلاوه از قطع وزیری هم استفاده میکنند.

اندازه فونت نوشته های سربرگ نباید به قدری کوچک باشد که خوانده نشود و یا به زحمت خوانده شود؛ همچنین نباید آنقدر بزرگ باشد که ترکیب بندی صفحه را بر هم زده و خود نمایی کند.
در یک سربرگ ما مجاز نیستیم که بیشتر از دو نوع فونت را برگزینیم چرا که با در نظر داشتن فونت سوم که معمولا انگلیسی ست ، اضافه شدن فونت سوم فارسی باعث شلوغ و بی نظم به نظر رسیدن و گاهی بچگانه شدن سربرگ و تر کیب بندی میشود.
همچنین بیشتر از دو سایزفونت متفاوت در سربرگ و سه سایزفونت در کارت ویزیت نباید استفاده کنیم. و همیشه بزرگ ترین سایز فونت به مهمترین فونت متعلق است. در واقع سایز نوشته ها اهمیت آن را مشخص میکند.

بهتر است همه نوشته ها را از یک طرف میزان (align) کنیم تا نظم بیشتری در کار موج بزند. اما تا دو نوع میزان کردن آزاد هستیم.(مثلا چپ چین و وسط چین با هم)
اگر آرم را در گوشه صفحه جای گذاری میکنیم منطقی تر است که نوشته ها را از همان گوشه میزان کنیم. و اگر آرم در وسط قرار گرفته نوشته ها از وسط میزان شوند. و همینطور در مورد نقاط طلایی اگر از نقطه راست دو سوم بالا برای جای آرم استفاده میکنیم نوشته ها را نیز زیر همین نقطه میزان نماییم.

برای ایجاد تفاوت و تنوع میتوانیم تمام نوشته را در یک خط و به دنبال هم قرار دهیم تا علاوه بر جای گذاری نوشته ها از آن به عنوان عنصر بصری خط بهره مند شویم.

روش جدید و مدرن ترهم جای گذاری آرم و بقیه نوشته ها با زاویه مایل و کجِ است. شاید در ابتدا این روش آزاد و غیر اصولی به نظر رسد اما اگر رابطه ی بین زاویه ها حساب شده و هندسی باشد (مثلا از زاویه های مشخص مثل 15- و15+ و 45 استفاده شود) این روش نیز زیبا ، منطقی ودارای ترکیب بندی خاص خود میباشد .

به غیر از آرم و نوشته ها میتوانیم از عکس های مرتبط استفاده کنیم. اما نباید تمام صفحه را تصویر بگیرد ، همواره به یاد داشته باشید که فضا برای نوشتن یک اطلاعیه یا نامه باید کافی باشد و طرح شما تقریبا شبیه به یک قاب برای نامه است.
حتما در بعضی از سربرگ ها دیده اید که تصویری را که اکثرا قسمتی از آرم یا تمام آن است در وسط کاغذ گذاشته شده است. اگر شما هم همچین ایده ای در سر دارید بهتر است شفافیت ( opacity ) آن را طوری تنظیم نمایید که مخاطب موقع یادداشت کردن در کاغذ یادداشت‌، ونوشتن نامه در سربرگ با ناخوانایی متن مواجه نشود.
میتوانیم اوراق اداری را تک رنگ یا دو رنگ ، انتخاب و روی کاغذ های رنگی ، بافت دار و بو دار چاپ کنیم.

از تنوع رنگ به گونه ای باید استفاده کنیم که به هارمونی کل کار لطمه نزند . پیش نیاز این تدبیر برای انتخاب و استفاده به جا از رنگ دانستن مبانی رنگ است. به طور خلاصه آنچه را که تجربه کرده ام در اینجا شرح میدهم اما مسلما کافی نخواهد بود.

استفاده از رنگ های تند و درخشان
رنگ های تند و درخشان که به آن رنگ های آکسان میگویند ، برای زنده کردن و انرژی بخشیدن به یک مجموعه رنگی به آن اضافه میشوند.
مانند صفحه ای سفید که یک یا دوموضوع ( ( Object رنگیِ صورتی روشن و یا اُکر یا آبی کمرنگ در آن دیده میشود. منظور این است که رنگی استفاده شود که در ترکیب با رنگ دیگر درخشندگی خود را از دست نداده باشد.

استفاده از رنگ های متضاد
این رنگ ها در کنار هم تاثیر چشم گیری بر بیننده میگذارد . برای ایجاد تضاد میتوان ازکنتراست ( تضاد) های مختلف که شامل تضاد میان رنگ های گرم و سرد ، تضاد بین تیره و روشنی رنگ ها و تضاد وسعت رنگها میشود کمک گرفت.
برای مثال تضاد میان رنگ های گرم و سرد، به پالت رنگ خاکستری اول مقداری آبی و به خاکستری دوم قرمز اضافه میکنیم. رنگ اول خاکستری سرد و رنگ دوم خاکستری گرم نام دارد.به طور کلی به هر رنگی که رنگ گرم ( زرد – قرمزو نارنجی ) اضافه شود به گرمی میگراید ، و به هر رنگ که رنگ سرد ( فیروزه ای ـ آبی و بنفش آبی ) اضافه شود، جزو گروه رنگ های سرد جای میگیرد.

در مورد ایجاد کنتراست تیرگی روشنی باید گفت که هر رنگی که با سفید ترکیب شود کنتراست ش پایین(روشنی) و هر رنگی که با سیاه ترکیب شود کنتراست ش بالا (تیرگی) میرود.در واقع استفاده از پر رنگ ترین نارنجی و کمرنگ ترین نارنجی مثال خوبی برای این موضوع است.

کنتراست وسعت عبارت است از تفاوت و تضاد موجود بین مساحت دو یا چند تکه رنگ که کنار هم قرار میگیرند. برای مثال در عکس بالا وسعت رنگ نارنجی کمتر از سفید است و خود یک نوع کنتراست ایجاد نموده که باعث تعادل به جایی شده است. ( در نظر بگیرید اگر نصفه صفحه سفید و نصفه دیگر نارنجی بود با وجود تقارن تعادل خوبی ایجاد نمیشد.)
به دلیل مقدار متفاوت درخشندگی رنگها استفاده از هر رنگی کنار رنگ دیگر باید به میزانی باشد که هارمونی ایجاد کند و باعث آزار بصری نشود. جدول زیر نسبت وسعت هر رنگ را بیان میکند. برای مثال اگر ما بخواهیم از رنگ زرد و نارنجی استفاده کنیم باید 3 خانه زرد و 4 خانه نارنجی داشته باشیم تا توجه به هر دو رنگ یکسان جلب شود.



استفاده از رنگ های مکمل
این رنگ ها در چرخه رنگ در مقابل هم قرار گرفته اند و حداکثر تفاوت را با هم دارند.در کنار هم نمای چشمگیر و متعادل ایجاد میکنند.
البته در استفاده از رنگ های مکمل نکته ای را باید از نظر گذراند و آن اینست که مقدار نسبتی که از دو رنگ مکمل استفاده میکنیم باید به اندازه باشد.(کنتراست وسعت)
جدول رنگهای مکمل و چرخه رنگ در پایین کشیده شده است. ( رنگ های اصلی درستون بالا و رنگ مکمل هر رنگ اصلی در زیر آن )


برای مثال در ایجاد کنتراست رنگ های مکمل میتوانیم از دو رنگ مکمل آبی و نارنجی با در نظر گرفتن رابطه 8 به 4 بهره ببریم.

استفاده از رنگ های یک خانواده رنگی
مجموعه ای از رنگ هایی که به نوعی با هم در ارتباطند یک خانواده رنگ می نامیم. برای مثال همانطور که در چرخه رنگ میبینید خانواده رنگ آبی از یک سو با فیروزه ای (سبزآبی) شروع میشود و از سوی دیگر با آبی بنفش ختم میشود. پس خانواده رنگ آبی شامل سه رنگ فیروزه ای ، آبی اصلی و آبی بنفش است و خانواده رنگ زرد و قرمز شامل رنگ های زرد ، زرد نارنجی ، نارنجی ، نارنجی قرمز و قرمز میشود. ما میتوانیم از یک یا دو خانواده رنگی استفاده کنیم (مانند نمونه زیر که از خانواده رنگی آبی و زرد استفاده کرده ایم.)

استفاده از رنگ های هم پرده
رنگ هایی هستند مانند زرد پر رنگ و آبی پر رنگ که لزوما از یک خانواده، متضاد و مکمل نیستند بلکه هر دو دارای میزان مساوی از رنگ قرمز یا آبی هستند و هیچ یک بر دیگری در دیده شدن غلبه نمیکند.
برای مثال در تصویر پایین ، زرد - نارنجی در قسمت بالایی هم میزان سبزـ زرد آرم و نوشته ، قرمز و سبز وسط هم میزان همدیگر و زرد و مشکی پایین نیز از یک پرده رنگ برخوردارند.


نکته قابل توجه این است که بعضی مواقع پیش میاید که یک یا چند روش را با هم در کار استفاده میکنیم که در این مورد باید در آخر کار توجه داشته باشیم تا کاری خوب و منطقی را به پایان برسانیم که حداقل خطای بصری را داشته باشد.

در بعضی مواقع پیش میاید که به خاطر خواست سفارش دهنده و یا نوع کار مجبور هستید که به جای چهار رنگ که شامل همه رنگ هاcyan , magenta) yellow و (black به غیر از رنگ پنجم است، دو رنگ یا تک رنگ و یا سیاه وسفید کار کنید.
در مورد دو رنگ یا تک رنگ بودن که نیاز به توضیح نیست. یعنی فقط میتوانیم از ترکیب دو رنگ از چهار رنگ cmyk استفاده کنیم.
در کارهای تک رنگ هم مثلا از رنگ سبز و سفید ، آبی و سفید ... استفاده میکنیم که سفید رنگ کاغذ است و سبز تنها رنگ چاپ شده ما ست. در بعضی مواقع میتوانیم از رنگ کاغذ به عنوان رنگ دوم بهره بگیریم. مثلا کاغذ اُکر که با رنگ آبی پر رنگ یا شنگرف (قرمز جگری) رویش چاپ کنیم . میتوانیم رنگ نقره ای یا طلایی و دیگر رنگ های ساختگی دستی را به عنوان تنها رنگ نیز استفاده کنیم.


در کارهای سیاه و سفید پیشنهاد میکنم که کار را رنگی کار کنید و سپس مُد ( mode ) آن رابه سیاه و سفید ( grayscale ) تغییر دهید تا رنگ ها نسبت منطقی کنتراست های گفته شده را دارا باشند. اگر در مُد duotone هم کار کنیم تصویر سیاه و سفید است اما نمایشگر رنگی نمایش میدهد.

پس از اتمام سربرگ به طراحی کارت ویزیت ، کاغذ یادداشت و پاکت نامه و دیگر زیر مجموعه های آن میپردازیم. به این روش که دقیقا از همان رنگ و آبجکتها، همان نوع و رنگ فونت ، همان کاغذ و تقریبا همان چیدمان استفاده میکنیم تا یک خانواده و یک پارچه بودن ست اداری در آن دیده شود.

به عنوان حسن ختام نمونه هایی از اوراق اداری را به نمایش میگذارم.












پیش تر گفتیم هنر گرافیک نسبت به زمان پیشرفت کرده است. اینهایی که گفته شد همه اصول طراحی اوراق اداری بود . اینک نسل جوان گرافیک باید با توجه به موقعیت زمانی و بومی و مکانی منطقه خویش تمام زندگی اطرافش را در هنرش منعکس کند.


این را باور کنیم و به یاد داشته باشیم که اگر مینیاتورهای مکتب هرات جذاب است و اگر پیکره های سرخپوستان و بابلیان دل از دل بیننده میبرد و نیروی سرشاری در هر کدام از آثارکهن نهفته است فقط و فقط به خاطر انعکاس دادن زمان زندگی هنرمندانش در آثار و هنر آن زمان است.


پس باور کنیم پوست و گوشت و استخوانمان را، زمانی که در آن زندگی میکنیم و پیشرفت هایمان را،و تمام خواسته ها و بوده ها را همان طور که در اطرافمان هست ببینیم و بکشیم. همان قدر ایرانی که هستیم باشیم. شاید آیندگان بخواهند چونان ما که در تمدن بین النهرین کنکاش میکنیم و احسنت میگوییم، هویت ما را بدانند. مبادا دروغی بیش از هویت ایرانی میراث بماند.
نویسنده : فانیذ

------------------------------------------------
To make good things,think good
------------------------------------------------
مشاهده سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در پاسخ
 تشکر شده توسط : فرشاد سلطانی ، مهدی ایرانمنش
۱۸-دي-۱۳۸۹, ۱۰:۳۹ عصر
ارسال: #2
RE: سربرگ
بسیار جامع فانیذ خانوم
غیبت طولانی داشتید اما با دست پر و مفید برگشتید

نکته ای رو اضافه کنم و اونم اینه که : توی سربرگ کمتر از عکس استفاده میشه ، کمتر بکگراند رو با عکس کار میکنن حتی با Opacity کم به این دلیل که : " شما وقتی نامه ای رو فکس میکنید با دو رنگ سیاه و سفیدی مواجه هستید که بدترین کیفیت رو دارند ، پس حساب کنید نوشته های ما که روی صفحه سفید هم با فکس به سختی خونده میشه چجوری باید توی بکگراند رنگی قرار بگیره ؟!

شما به من سیاستمداری نشان دهید که بتواند پرواز کند، آن وقت من به شما یک سیاستمدار صادق از زمان یهودا نشان می دهم.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در پاسخ
۱۹-دي-۱۳۸۹, ۰۳:۵۴ عصر
ارسال: #3
RE: سربرگ
در راستای صحبتهای فانیذ خانوم بد نیست چند نمونه سربرگ و اوراق ببینیم

[تصویر: shina%5Csazeh.jpg]
[تصویر: 02.jpg]
[تصویر: mahiia_s%5Cbbbcopy2_Fixd.jpg]
[تصویر: 1263040475_a-pack-a-letter.jpg]
[تصویر: image-7.jpg]
[تصویر: image.raw?type=img&id=5291]
[تصویر: ohs_stationary.jpg]

به نقاط طلایی ، محل قرارگیری آدرس و لوگو باقی چیزا همونطور که فانیذ خانوم گفتند توجه کنید
سوالی بود بفرمائید.

شما به من سیاستمداری نشان دهید که بتواند پرواز کند، آن وقت من به شما یک سیاستمدار صادق از زمان یهودا نشان می دهم.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در پاسخ
 تشکر شده توسط : مهدی ایرانمنش ، فانیذ
ارسال پاسخ 


پرش در انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
Powered by MyBB Iran
CopyRight 2011 Rahavard-E-Argham